Warsztaty literackie z Julią Fiedorczuk
Zapraszamy na warsztaty literackie z dr hab. Julią Fiedorczuk.
Obowiązują zapisy pod tel.: +48 791-911-391 Liczba miejsc ograniczona.
DLA KOGO?
Dla osób pracujących z książką, kobiety, które lubią czytać.
OPIS WARSZTATU/CEL
Każdy warsztat przebiega według następującego planu:
45 minutowe wprowadzenie (coś w rodzaju wykładu, przegląd tematów “środowiskowych” i sposobów pracy)
1.5 h warsztat – wspólne omawianie tekstów
45 minut na pytania/odpowiedzi
Warsztat ma na celu wykazanie, że literatura może stanowić ważne narzędzie w budowaniu „kompetencji środowiskowej” uczniów/uczennic, ale też po prostu wszystkich czytających osób. Punktem wyjścia jest dla nas myśl Lawrence’a Buella, twórcy ekokrytyki w obrębie literaturoznawstwa, zgodnie z którą “kryzys ekologiczny jest kryzysem wyobraźni”. Literatura pomaga przezwyciężyć ten kryzys na kilka sposobów:
Zwiększa nasze kompetencje w zakresie posługiwania się językiem – także językiem figuratywnym (metafory i inne środki wyrazu stylistycznego). Stajemy się bardziej świadomi/e tego w jaki sposób język (metafory, narracje) kształtuje nasze postrzeganie rzeczywistości.
Literatura zawsze mówi nam coś o tym, w jaki sposób ludzie wyobrażają sobie swoje miejsce w świecie pośród innych bytów i zjawisk. Teksty nie poruszające wprost tematyki ekologicznej czasem mówią o tym ciekawiej niż teksty wprost “zaangażowane”. Podczas warsztatów spróbujemy uwrażliwić się na ten aspekt literatury, ale przyjrzymy się także tekstom o przyrodzie/środowisku.
Literatura buduje pewien rodzaj wiedzy, niekoniecznie sprowadzający się do “informacji”, której mamy w tym momencie rozwoju kultury aż za dużo. Dobra literatura przekazuje prawdę psychologiczną i zmysłową, prawdę o współzależnościach (a to najważniejsze prawo ekologii). W technokratycznej cywilizacji opartej na rozumie instrumentalnym właśnie takiej wiedzy nam brakuje, nasz spektakularny rozwój stawia na sprawność techniczną, zaniedbuje mądrość.
Literatura uwrażliwia, stanowi praktykę uważności. W świetle najnowszych badań neurologicznych nad uwagą, czytanie książek może stanowić ratunek dla naszych pokiereszowanych umysłów. To także jest kwestia środowiskowa: głęboki umysł jest potrzebny do tego, abyśmy mogli i mogły praktykować “sztuki uważności” (określenie Anny Tsing). Bez tej praktyki nie pokochamy świata na tyle, żeby chcieć o niego dbać.
Literatura poszukująca, zwłaszcza poezja, dostarcza nam alternatywnych metafor i opowieści, umożliwiając tym samym zmianę postaw. Co więcej – sprawia nam radość, a radość, poczucie pełni życia – to sprawy fundamentalne, jeśli mamy mieć siłę, żeby przetrwać i walczyć o zmianę.
Warsztaty będą wzbogacone o elementy dydaktyki. Podczas części warsztatowej będziemy zawsze czytać jakieś teksty, co będzie też do wykorzystania np. podczas lekcji czy spotkań, które Wy poprowadzicie. Julia będzie na bieżąco dzielić się własnymi doświadczeniami z warsztatów/zajęć skierowanych do różnych grup.
PRZYGOTOWANIE
Prosimy o przygotowanie się do warsztatów i przeczytanie / zakup:
“Cyborg w ogrodzie: wprowadzenie do ekokrytyki”, do str. 38
“Patyki, badyle” Urszuli Zajączkowskiej (nie trzeba czytać w całości, tylko fragmenty)
“Alfabet” Inger Christensen będziecie czytać we fragmentach podczas warsztatów